Vietnam

14 september 2015 - Hanoi, Vietnam

Na Cambodja door naar Vietnam. Hier zullen een aantal mensen van de groep, helaas naar huis gaan.

Can Tho

In dit dorpje slapen we bij mensen thuis (homestay). Lekker basic op matrassen onder een klamboe. Deze avond wordt er heerlijk gekookt voor ons, door de bewoners van het huis. Later die avond speelde we heads up (soort wie ben ik). Ik werd al zenuwachtig bij de gedachten dat ik in het Engels moest gaan raden wat of wie ik was. Het was dus ook een ramp! Bijna alles riep ik in het Nederlands, omdat ik door de zenuwen niet kon schakelen naar het Engels. Niemand hield op met lachen, waardoor ze geen eens meer konden uitbeelden wat ik was.

De volgende dag gingen we naar de floating market (een markt op de rivier).

Floating market

Ho Chi Minh City

Na de floating market zijn we direct door gereisd met de bus richting Ho Chi Minh. Hier bezochten we de Cu Chi tunnels, de tunnels van Saigon. Hier verscholen de mensen zich tijdens de oorlog. Zelf ging ik ook kruipend door de tunnels of toch niet.. Uiteindelijk heb ik het gedaan. Je voelt je maar een beetje claustrofobisch onder de grond.

Verder hebben we niet veel gedaan in Ho Chi Minh, als door de stad geslenterd en kroegen bezocht.

Vanuit Ho Chi Minh City hebben we een nachttrein richting Nha Trang. We sliepen met vier meiden op een kamer. Goed en wel zat ik met mijn spullen op bed (stapelbed), waarna ik gilde  "AAAH EEN MUIS!!!". Iedereen schrok zich rot natuurlijk en ze keken me vragend aan? Mouse!! Riep ik dit keer in het Engels. We vlogen met zijn alle de kamer uit. Ik probeerde de muis nog de kamer uit te jagen, maar ik kon hem niet meer vinden.

Treinreisje

Nha Trang

JA, STRAND! Ik heb wel zin in een dagje strand of twee. Heerlijke dagen op het strand gehad. Hier hebben we ook nog even een spa bezocht en lekker in het modderbad gezeten.

Modderbad

Fris en fruitig voor de volgende nachttrein richting Hoi An. Dit was echt een vieze trein.Overal haar in bed, omdat we geen schone lakens hadden. Channy (onze CEO) heeft gelukkig nieuwe lakens kunnen regelen. In deze trein hadden we trouwens geen last van muizen.

Hoi An

De stad van de klerenmakers :) Hier had ik me al op voorbereid, met verschillende plaatjes van kleding. We gingen dus ook direct naar een klerenmakers. Je werd van top tot teen op gemeten en je zocht zelf je stofjes uit.

De vogende dag kregen we een noodle-making workshop, vanuit het project 'Streets'. Dit project houdt kinderen van de straat, door ze op te leiden.

Noodle workshop

Na heerlijk te hebben gegeten (noodles of course) fietsen we door Hoi An. We bezochten een oud Vietnamees koppel, reden buffalo en genoten van de prachtige stad.

Vietnamees koppel     ..

Hué

In Vietnam bedenkt volgens mij iedereen zijn eigen verkeersregels. Alles rijdt door elkaar en er zijn zoveel scooters. Vandaag hebben we ook scooter gereden. Oké, niet zelf helaas. Dat durfde ze denk ik niet aan.

Scooter rijden

S'avonds gingen we nog een drankje doen bij Brown Eyes café. Of twee drankjes, drie, vier.. Oké, ik ben de tel kwijtgeraakt. Je kunt wel nagaan dat ik nu een kater heb, terwijl we een 14 uur durende treinreis hebben naar Halong bay. Maar ik heb het overleefd op een hard matras en een koude pizza.

Halong Bay

In de stad Halong Bay is niet heel veel te doen. We maakte een boottrip naar de prachtige caves. Bezochten de grotten met een wel erg apart verhaal, over draken, prinsen en tieten. Vraag me niet om het nog eens te vertellen, want dat gaat me niet lukken.

Caves    Grotte

Hanoi

Hanoi de hoofdstad van Vietnam. Mega druk! Wat te doen hier..? Zoeken naar kokosnoot ijs.. De halve stad doorgelopen voor "het" kokosnoot ijs. Gevonden! Of toch niet.. het was een erg lekker ijsje en het smaakte naar kokos, maar we bedoelde iets anders. Volgende dag weer opzoek gegaan en gevonden :)

Ook een kokosnoot ijsje      Kokosnoot ijsje

Nog wat andere aanraders wat betreft eten als je toevallig in Hanoi bent. Hotpot 》pan met soep, noodles, vlees en groente. Bahn mi 》broodje met verschillende soorten vlees en wat groente.

Hotpot

Hier in Hanoi heb ik trouwens ook een yoga lesje gevolgd. Dat voel je wel als je al twee maanden niet heb gesport.

Laatste avondje Vietnam voordat we naar Laos vliegen. HAPPY HOUR in de kroeg :D

1. Nancy:
    5 oktober 2015
    Zo heerlijk om te lezen dit!!